Opis inwestycji

 

Ogólna charakterystyka projektowanej inwestycji:

Przedmiotem inwestycji Województwa Pomorskiego realizowanego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich jest budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 502 w obrębie m. Rybina wraz z przeprawą mostową przez rzekę Szkarpawę i Wisłę Królewiecką, omijającego zabytkowe mosty zwodzone w miejscowości  Rybina zlokalizowane na tych ciekach wodnych.

Inwestycja pozwoli na:

  • Ominięcie dwóch zabytkowych mostów zwodzonych w Rybinie, których kompleksowa przebudowa zapewniająca standardy drogi wojewódzkiej nie jest możliwa z uwagi na ograniczenia płynące z ich historycznego charakteru;
  • stworzenie bezpiecznego nowego odcinka  drogi wojewódzkiej, spełniającego wymagania techniczne oraz usprawnienie ruchu drogowego o adekwatnych prędkościach podróżnych na kierunku Nowy Dwór Gdański – Stegna;
  • zwiększenie wewnętrznej dostępności transportowej oraz spójności wewnętrznej układu komunikacyjnego;
  • stworzenie odcinka drogowego o parametrach technicznych dostosowanego do prognozowanego natężenia ruchu;
  • odciążenie miejscowości Rybina od ruchu tranzytowego, zwłaszcza od ruchu turystycznego zmierzającego na Mierzeję Wiślaną;
  • poprawę warunków ruchu oraz bezpieczeństwa drogowego w rejonie inwestycji i w miejscowości Rybina;
  • poprawa warunków środowiskowych mieszkańców miejscowości Rybina i sąsiedztwa istniejącego odcinka drogi wojewódzkiej poprzez zmniejszenie jej uciążliwości;
  • podwyższenie atrakcyjności regionu dla potencjalnych inwestorów.

Firma Muticonsult Polska, na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku (reprezentującego Województwo Pomorskie) wykonuje wielowariantową dokumentację pod nazwą Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania pn.: „Budowa nowego odcinka DW nr 502 wraz z przeprawą mostową, omijającego zabytkowe mosty zwodzone w Rybinie”.

Koncepcja będzie podstawą do podjęcia decyzji o wyborze najlepszego pod kątem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym, wariantu przebiegu Obwodnicy m.Rybina oraz złożenia wniosku o wydanie dla tego wariantu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia tej inwestycji co pozwoli na uruchomienie procedury jej realizacji.

Etapy dokumentacji

– etap 0: Koncepcja wstępna wariantów rozwiązań,
– etap I: Wielowariantowe Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe,
– etap II: Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej i materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Lokalizacja inwestycji:

Zadanie inwestycyjne jest zlokalizowane na terenie województwa pomorskiego, powiatu nowodworskiego i gminy Stegna. Swoim zakresem będzie obejmowało układ komunikacyjny w obszarze m. Rybina.

 

Zakres robót objętych niniejszym projektem obejmuje budowę:

–    jezdni głównej drogi wojewódzkiej klasy G w przekroju 1/2;
–    budowy lub rozbudowy/przebudowy skrzyżowań drogowych;
–    dodatkowych jezdni przeznaczonych do obsługi terenu przyległego;
–    przebudowy i rozbudowy dróg innych kategorii;
–    obiektów mostowych/obiektów inżynierskich,
–    systemu odwodnienia dróg,
–    obiektów i urządzeń wynikających z wymogów ochrony środowiska (m.in. ekranów akustycznych);
–    urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
–    ciągów dla ruchu pieszego i rowerowego pomiędzy końcami połączeń;
–    oświetlenia drogowego;
–    urządzeń brd;
–    przebudowy sieci i urządzeń uzbrojenia terenu kolidujących z inwestycją;
–    kanału technologicznego wzdłuż projektowanej obwodnicy;
–    zatok autobusowych, przejść dla pieszych i chodników z oświetleniem;
–    wyposażenie drogi w stację meteorologiczną wraz z przyłączem,
–    ewentualnych wyburzeń (rozbiórek) istniejących obiektów budowlanych,
–    zagospodarowania zieleni w granicach projektowanego pasa drogowego

 

Wymagane parametry techniczne dróg:

Droga wojewódzka 502

Klasa techniczna droga główna G
Przekrój 1 / 2
Prędkość do projektowania 100 km/h
(możliwość obniżenia do 80 km/h)
Liczba jezdni 1
Szerokość jezdni 7,00 m
Szerokość pasa ruchu 3,50 m
Szerokość dodatkowych pasów ruchu 3,50 m
Szerokość drogi dla pieszych i rowerów min. 3,0 m
Szerokość drogi dla rowerów min. 2,50 m
Szerokość drogi dla pieszych min. 1,80 m
Dopuszczalny nacisk 115 kN/oś
Skrajnia pionowa 4,50 m