Opis inwestycji
Ogólna charakterystyka projektowanej inwestycji:
Przedmiotem inwestycji Województwa Pomorskiego realizowanego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich jest budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 502 w obrębie m. Rybina wraz z przeprawą mostową przez rzekę Szkarpawę i Wisłę Królewiecką, omijającego zabytkowe mosty zwodzone w miejscowości Rybina zlokalizowane na tych ciekach wodnych.
Inwestycja pozwoli na:
- Ominięcie dwóch zabytkowych mostów zwodzonych w Rybinie, których kompleksowa przebudowa zapewniająca standardy drogi wojewódzkiej nie jest możliwa z uwagi na ograniczenia płynące z ich historycznego charakteru;
- stworzenie bezpiecznego nowego odcinka drogi wojewódzkiej, spełniającego wymagania techniczne oraz usprawnienie ruchu drogowego o adekwatnych prędkościach podróżnych na kierunku Nowy Dwór Gdański – Stegna;
- zwiększenie wewnętrznej dostępności transportowej oraz spójności wewnętrznej układu komunikacyjnego;
- stworzenie odcinka drogowego o parametrach technicznych dostosowanego do prognozowanego natężenia ruchu;
- odciążenie miejscowości Rybina od ruchu tranzytowego, zwłaszcza od ruchu turystycznego zmierzającego na Mierzeję Wiślaną;
- poprawę warunków ruchu oraz bezpieczeństwa drogowego w rejonie inwestycji i w miejscowości Rybina;
- poprawa warunków środowiskowych mieszkańców miejscowości Rybina i sąsiedztwa istniejącego odcinka drogi wojewódzkiej poprzez zmniejszenie jej uciążliwości;
- podwyższenie atrakcyjności regionu dla potencjalnych inwestorów.
Firma Muticonsult Polska, na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku (reprezentującego Województwo Pomorskie) wykonuje wielowariantową dokumentację pod nazwą Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania pn.: „Budowa nowego odcinka DW nr 502 wraz z przeprawą mostową, omijającego zabytkowe mosty zwodzone w Rybinie”.
Koncepcja będzie podstawą do podjęcia decyzji o wyborze najlepszego pod kątem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym, wariantu przebiegu Obwodnicy m.Rybina oraz złożenia wniosku o wydanie dla tego wariantu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia tej inwestycji co pozwoli na uruchomienie procedury jej realizacji.
Etapy dokumentacji
– etap 0: Koncepcja wstępna wariantów rozwiązań,
– etap I: Wielowariantowe Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe,
– etap II: Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej i materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Lokalizacja inwestycji:
Zadanie inwestycyjne jest zlokalizowane na terenie województwa pomorskiego, powiatu nowodworskiego i gminy Stegna. Swoim zakresem będzie obejmowało układ komunikacyjny w obszarze m. Rybina.
Zakres robót objętych niniejszym projektem obejmuje budowę:
– jezdni głównej drogi wojewódzkiej klasy G w przekroju 1/2;
– budowy lub rozbudowy/przebudowy skrzyżowań drogowych;
– dodatkowych jezdni przeznaczonych do obsługi terenu przyległego;
– przebudowy i rozbudowy dróg innych kategorii;
– obiektów mostowych/obiektów inżynierskich,
– systemu odwodnienia dróg,
– obiektów i urządzeń wynikających z wymogów ochrony środowiska (m.in. ekranów akustycznych);
– urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
– ciągów dla ruchu pieszego i rowerowego pomiędzy końcami połączeń;
– oświetlenia drogowego;
– urządzeń brd;
– przebudowy sieci i urządzeń uzbrojenia terenu kolidujących z inwestycją;
– kanału technologicznego wzdłuż projektowanej obwodnicy;
– zatok autobusowych, przejść dla pieszych i chodników z oświetleniem;
– wyposażenie drogi w stację meteorologiczną wraz z przyłączem,
– ewentualnych wyburzeń (rozbiórek) istniejących obiektów budowlanych,
– zagospodarowania zieleni w granicach projektowanego pasa drogowego
Wymagane parametry techniczne dróg:
Droga wojewódzka 502
Klasa techniczna | droga główna G |
Przekrój | 1 / 2 |
Prędkość do projektowania | 100 km/h (możliwość obniżenia do 80 km/h) |
Liczba jezdni | 1 |
Szerokość jezdni | 7,00 m |
Szerokość pasa ruchu | 3,50 m |
Szerokość dodatkowych pasów ruchu | 3,50 m |
Szerokość drogi dla pieszych i rowerów | min. 3,0 m |
Szerokość drogi dla rowerów | min. 2,50 m |
Szerokość drogi dla pieszych | min. 1,80 m |
Dopuszczalny nacisk | 115 kN/oś |
Skrajnia pionowa | 4,50 m |